Cessna 182 Top Flite

12.10.2013 19:58

rozpätie: 2060 mm
dĺžka: 1635 mm
hmotnosť: 5720 g
pohon: 6 s LiPo


 

Tento model bohužiaľ nepatrí mne, ale mal som príležitosť zostaviť ho a pripraviť na zálet, a následne ho aj krátko povodiť po oblohe.

Stavebnica bola v prevedení ARF, kde všetky hlavné diely boli viac-menej hotové a potiahnuté. Po predchádzajúcich skúsenostiach s kvalitou Made in USA som sa celkom tešil, no realita bola trošku iná...Prvé vytriezvenie nastalo po prezretí obsahu veľkej krabice. Diely boli síce obalené bublinkovou fóliou, ale napriek tomu po vybalení vykazovali rôzne známky otlačenia a poškodenia povrchu, čo v prípade celobalzovej konštrukcie znamená neopraviteľné poškodenie...Ďalší šok nastal pri dožehlení poťahu. Je bežné, že po preprave sa niekedy na nejakých miestach objaví zvlnenie fólie. No problem, žehlička a teplovzduška to napravia. ALE - tu to bolo iné...Nemám rád fóliu Monokote, no tu si vyslúžila dosť mojich "útokov", hoci za to v podstate nemohla...Poctiví pracovníci totiž akosi "zabudli" povrch po brúsení očistiť od prachu a nažehlili fóliu aj s ním. Samozrejme, fólia na takých miestach už nedrží...Celkovo prevedenie modelu budí dojem oveľa lacnejšej "číny", ako špičkovú stavebnicu. Krídla sú pod fóliou na niekoľkých miestach prebrúsené tak, že vôbec nie je cítiť pevný poťah, ale len fólia. Kvalita laminátových dielov je okrem krytu motora dosť chabá, diely sú ťažké a nepresné. Konkrétne ide o klapky, krídelká a výškovku. Nie sú rozdiely medzi pravou a ľavou polovicou, takže stále jedna polovica sedí ako-tak presne, druhá ani náhodou, keďže nie je použitý symetrický profil krídel...Hmotnosť samotných dielov (krídelok a klapiek) je taká ako celého balzového zvyšku krídla..No, bol som prekvapený...

Stavba ako taká je dobre popísaná a podľa návodu je viac-menej bezproblémová - ak ste v amerike a máte americkú verziu. Všetky skrutky sú totiž palcové. Asi na to aj niekto prišiel, ale miesto toho, aby do stavebnice prihodil 3x US imbus, vymenil ich za skrutky s hlavou (s imbusom...). Takže ak nemáte príslušné náradie, je možné ich ako-tak zatiahnuť napr. kombinačkami, ale hlavný problém je, že sú použité nesprávne rozmery a dĺžky. Našťastie do plusu, takže pomôže pílka...Je to aj tak ale nepríjemné a zdržujúce.

Samotnú stavbu som začal vyrezaním otvorov pre okná a zažehlením fólie. To bolo problematické, jednak je Monokote dosť "tvrdá", jednak sú diely vypálené laserom a samozrejme sa nik neobťažoval ich ošetriť, takže je ťažké ich zažehliť dokonalo. Pomohlo lepidlo a maskovanie farbou. Kompletizácia pokračovala osadením krídla, prispôsobené museli byť lôžka serv, nakoľko boli použité mini servá miesto štandardov. Pri osadzovaní spojky krídla vyplávala na povrch ďalšia nepresnosť, jedna polovica krídla ani po prečistení vnútra otvoru pre spojku nie a nie zapasovať ako mala. Navyše už pri pohľade zvonku bolo vidno, že púzdro je zalepené krivo...Takže ďalšie čarovanie, aby bola dodržaná geometria. Ďalšie osadenie prebehlo už viac-menej bez problémov. Model má už v stavebnici aj funkčné osvetlenie, ktoré je prevedené celkom pekne a nie sú to len klasické LED známe z čínskych setov osvetlenia. Napájané sú so samostatného akumulátora. V stavebnici bol priložený aj interiér z výliskov ABS (vakuform). Práca na ňom je relatívne zdĺhavá vzhľadom na absenciu akýchkoľvek šablón, takže tie si treba vyrobiť a následne dopiplať, aby všetko sedelo ako má. Diely sú už nafarbené, napriek tomu som sa neubránil a aspoň sedačky nafarbil podľa seba, myslím, že k prospechu veci...

Model je poháňaný elektromotorom Foxxy C4035/14 a 6 článkovým pohonným akku (2x 3s RAY 3250) s regulátorom Foxy R-85 OPTO, čo mne osobne vôbec nevonia, ale proti gustu žiadny dišputát. Keby bol model môj, skončil by v ňom nejaký pekný 20ccm štvortakt...Okrem samotného pohonného akumulátora je použitý aj 5-článkový prijímačový. Servá sú použité Hitec mini HS225MG, na smerovku/prednú nohu bolo vymenené za 9kg Scanner RC.  Vrtuľa je drevená Fiala elektro a APC-E 16x8. Tento pohon je na hrane a bez výraznej výkonovej rezervy, prirovnal by som ho k skutočnej plne naloženej Cessne. Hotový model vyzerá pekne a reálne.

Krátky zálet prebehol 1. októbra 2013 pri veternom a chladnom počasí. Preskúšanie na zemi nevykazovalo žiadne nedostatky, tak som plynule pridal plný plyn a model sa maketovo rozbiehal po dráhe. Po cca 60 m sa odlepil od zeme a okrem zakolísania spôsobeného vetrom stúpal stabilne bez nutnosti trimovania. Asi v 30 m som začal točiť, po vetre letel model trochu natiahnutý, ale ovládateľnosť na všetky základné riadiace prvky bola dobrá. Pri točení ďalšej zatáčky začal model aj napriek plnému plynu klesať. Bolo mi to dosť čudné a tak som sa rozhodol model pritiahnuť bližšie. Po ďalšom otočení začal model prudko klesať asi pod 60 st. uhlom k zemi a nevykazoval žiadne reakcie na povely. Už mi bolo jasné, že stratil signál, tak som sa začal natáčať v snahe obnoviť spojenie. Asi 5m nad zemou sa to podarilo a model vybral tesne nad terénom. Okamžite som zamieril k sebe na pristátie, no model opäť vypadol. To už bol ale vo vzdialenosti len cca 50 m! Takže opäť podvedomé "tancovanie" s vysielačom, našťastie úspešné, a model sadol ako do perinky, pre istotu som ho uložil vedľa dráhy do trávy. Kontrola neukázala nič. Prijímač je ďaleko od regulátora, trup nie je uhlíkový, napriek tomu pri pojazde model vypadával zhruba po 50 m. Možný problém som tipoval na vybitie vysielača (Spektrum DX-8), hoci ešte žiaden alarm nehlásil. Našťastie ostal model celý a tak si ho šťastný majiteľ mohol odviesť bez poškodenia.

Galéria obrázkov

 

 

© newor Všetky práva vyhradené.

Tvorba webu zdarmaWebnode