Slipso 400 NW

14.01.2012 21:03

Slipso 400

Malý rýchly model som si chcel postaviť už dávno, plánik na Slipso mi ležal v dielni aspoň 4 roky, no nikdy akosi nezostal čas. Keď sa mi však dostal pod ruku malý inrunner veľkosti plechovkovej 400-ky, bolo rozhodnuté!

rozpätie: 850 mm
dĺžka: 620 mm
letová hmotnosť: 320 g
plošné zaťaženie: cca 48 g/dm2
motor: inruner 2835/16
vrtuľa: APC 5,5x4,7 po zálete 5x5
regulátor: 25A
pohonný akumulátor: Li-Pol 3S 1200 mAh
servá: Scanner 9g

 

Trup je klasickej konštrukcie z balzy a preglejky. Robil som ho podľa plánu a rýchlo...čo bola trochu chyba, nabudúce dodržím postup, že keď robím nový model s malým priestorom v trupe, rozložím si komponenty a prispôsobím prípadne rozmery. Tu som to nerobil, čo potom viedlo trochu k problémom so zháňaním akupaku, čo by sa vliezol do trupu...vlezie sa "len" 1300-ka, hoci na dĺžku by bolo miesto aj na 2200-ku... Servo výškovky je klasicky za prepážkou v trupe.


Chvostové plochy sú vybrúsené z balzy, v podstate podľa výkresu, mierne je zväčšená len smerovka.
Krídlo je z plnej balzy. Oproti originálu som mierne zväčšil rozpätie pridaním "wingletikov" na konce. Je lepené z dvoch častí a brúsené proti svetlu "od oka". Po dĺžke je zlepené z dvoch častí plus konce - vidno to aj na fotkách. Šablónu som tentokrát nepoužil, robil som to odskúšaným spôsobom postupného brúsenia, t.j. najprv tvar pôdorysu, potom spodok na koncoch do mierneho negatívu (tu 1 mm), potom postupne zvrchu do klina zadnú časť, potom prednú, potom spodný predný profil a nakoniec dorobenie nábežky a vybrúsenie "wingletov". To "proti svetlu" znamená, že keď sa položí krídlo na stôl pred okno a zozadu sa naň pozrie, svetlo na povrchu "kreslí" tieň na povrchu - ako napr keď vidíme mesiac...Tak sa dá jednoducho kontrolovať rovina brúsenia. Chce to ale trocha citu a trocha praxe, ja som napr. pred 30 rokmi začal s krídlami na hádzadlá :-)... Krídelká sú odrezané z vybrúseného krídla, prilepené po nažehlení páskou. Náhon na krídelká je z oceľového drôtu, prerábal som ich po zálete na hrubšie, pôvodný drôt 0,8 mm nezabezpečoval potrebnú tuhosť a model pri zálete po nabehnutí na plný plyn chytil riadny flutter, našťastie to prežil bez poškodenia. Takže nové náhony sú 1,2 mm.


Namiesto lakovania sklenej tkaniny, prípadne laminovania, som model potiahol Oracoverom. Nemienil som lámať svetové rýchlostné rekordy, ale len vyskúšať niečo nové, takže tomu bol prispôsobený aj výber materiálu a technológia stavby. Farebnosť je volená vzhľadom na dobrú viditeľnosť, zvrchu reflexná oranžová, zospodu čierna, spolu s bielou je to navyše - aspoň podľa mňa - aj celkom elegantné. Oracover povrch spevní a tvorí "výstuhu". Podmienkou je ho dobre prižehliť.

 

Lietanie s modelom je relatívne bez problémov, človek musí len naozaj dávať pozor a byť sústredený. Rýchlosť je celkom slušná a model za 2 - 3 sekundy odlieta z dohľadu...Aj zvukový prejav je dobrý a krásne hvízda :-)...Na pristátie sa dá relatívne "vydojiť", musí však aspoň trochu fúkať, inak netreba zabudnúť na rýchlosť, po jej strate model proste spadne ako kameň - vyskúšané vo výške...
Najlepšie výkony sú s vrtuľou APC 5x5. Chcelo by to ale rýchlejší motor, tento 2200ot/V nedá viac ako cca 130 km/h.
 

Galéria obrázkov

Video je z druhého lietania pri nie veľmi dobrých podmienkach, fučalo naozaj kvalitne, ale aspoň hladký vietor bez turbulencií.

© newor Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web stránku zdarma!Webnode