Prestavba vrtuľníka T-Rex 600 Nitro na "maketu" AS 350.
Kamarát si na vyskúšanie lietania s vrtuľníkom zaobstaral T-rexa 600 a celkom mu to ide. Keďže však skôr preferuje maketové lietanie a nie všakovaté metanice po oblohe, padlo rozhodnutie "obliecť" na kostru niečo, čo by sa na vrtuľník podobalo naozaj. Voľba padla na maketovú karosériu Century Heli.
Krabica, ktorú kuriér doniesol, bola naozaj veľká. Po jej otvorení ma čakalo príjemné prekvapenie. Všetky diely boli poctivo zabalené do molitanovej fólie a zaistené proti pohybu. Malé diely boli v samostatných vrecúškach rozdelené podľa krokov a stavebných skupín. Sklá boli v samostatných ochranných obaloch a už predrezané. A samotná karoséria - to je sen každého modelára. Žiadny hrubý a ťažký "laminát" ako na člne známy s čínskych napodobenín, ale krásne tenký, ale tuhý, s dokonalou povrchovou úpravou. Skúšobne som nasadil prednú časť a dokonalá práca sa ešte zvýraznila. Medzeru medzi dielmi takmer nebolo vidieť. Super!
Stavba začala rozmontovaním pôvodnej mechaniky a odstránením nepotrebných častí ako podvozok, chvostové "stabilizátory", výstuhy, kabína...Dole šiel tiež motor a rotorová hlava.
Postupoval som podľa dodaného návodu, diely na prestavbu sú rozdelené podľa výrobcov vrtuľníkov a sú dodávané pre všetkých hlavných hráčov. Začal som s montážou podvozkových lyží. Až na drobné brúsenia je to bezproblémová záležitosť. Montáž do karosérie tiež prebehla bez problémov pri dodržaní montážnych rozmerov z návodu. Nasledovalo lepenie okien. Vnútro trupu som prebrúsil a odmastil technickým liehom, okraje okien tiež a lepil som lepidlom L530 určenom špeciálne na okná modelov. Po zaschnutí som pre istotu zalial okraje sekundovým lepidlom. V stavebnici sú aj diely pre kryt prístrojovky, lepí sa do prednej časti kabíny. Keďže bola požiadavka aj na funkčné osvetlenie, stavbu zadnej časati som začal inštaláciou svetiel. Do chvosta na koniec šla strobo biela dióda, na vrch kýlovky červená blikačka. Vodorovné chvostové krídlo som rozrezal, vyfrézoval drážkua pôvodné naznačenie svetiel zbrúsil a vyrobil otvory pre LED. Vpredu je umiestnený pristávací biely reflektor, ktorý som zatiaľ neinštaloval.
Stavba pokračovala osadením mechaniky. Tu bolo potrebné upraviť zadnú časť trupu, verzia mechaniky bola novšia a inak konštruovaná, takže prišlo na rad rezanie a frézovanie miesta pre uloženie zadnej prevodovky vrtuľky. Aj zvyslý stabilizátor bol prispôsobený a vyfrézované otvory boli upravené podľa mechaniky. Nasledovalo frézovanie miesta pre mechaniku hlavy rotora. Cieľ bol čo najmenej zasiahnuť do trupu pri zachovaní plnej voľnosti pohybu tiahel. To je možné, ale znamená to dosť komplikované zostavovanie a usadzovanie mechaniky do trupu + usadzovanie hlavy. Nakoniec sa to podarilo. Väčší problém bol s osadením motora, respektíve s výfukom. Teraz dodávané výfuky k OS MAX motorom sú dlhšie asi o 2cm ako umožňuje miesto v trupe. To bol vážne vážny problém. Po zbehnutí webu s ponukou dostupných altternatívnych výfukov bolo jasné, že taký neexistuje, alebo nie je dostupný. Preto padlo rozhodnutie upraviť pôvodný výfuk. Za obeť padla posledná komora. Skúška ukázala funkčnosť aj takmer identický výkon, meraný nebol, ale podlľa skúšok sa nič nezmenilo, dokonca ani zvukovo sa to nelíšilo od pôvodného.
Nasledovala kompletizácia a dorobenie vonkajších detailov ako stupačky na lyžiny, antény, stierače, madlá...a HOTOVO! Skúška ťažiska potvrdila nutnosť posunúť akumulátory čo najviac dopredu, ale dá sa...nasledovalo prvé spustenie motora. Bez problémov. Potom skúška s namontovanámi listami. Tu už bol adrenalín väčší, ale skúška dopadla dobre.
Poslednou činnosťou bolo vyrobenie prenosnej "plošiny" zo starej drevotiesky 10mm, ktorá zostala zo starej skrine. A model bol pripravený opustiť "výrobnú dielňu" a zamieriť k majiteľovi.
Letové skúšky absolvoval model v priebehu leta. Bohužiaľ nie úspešne. Na zemi bolo všetko v poriadku, model nevykazoval žiadne známky prehnanej nervozity pri žiadnych režimoch motora. Po odlepení od zeme však došlo k rozkmitaniu prednej časti kabíny. Kontrola neukázala žiadne nedostaky v konštrukcii alebo upevnení jednotlivých častí a tak sa majiteľ odhodlal k ďalšej skúške. Osobne som pri nej nebol a nedopadla dobre. Po vzlietnutí a zavisení cca 1m nad zemou došlo opäť k rozkmitaniu prednej časti a následne k jej deštrukcii - uvolniki sa poistné zámky a kabína prišla do kontaktu s rotorom. Momentálne prebieha oprava a mechanika lieta bez problémov opäť v pôvodnej konfigurácii Rexa-600 nitro.