AT-6 Texan Eflite

17.04.2014 12:57

Klasická predloha v klasickej modelárskej stavbe. Žiadne peny, ale poctivé drevo :-). Stavebnica je síce staršieho dátumu výroby, to však nič neuberá na jej atraktivite, ba práve naopak, v záplave dnešných všade napchatých 3D / 4D / NANO / QUADRO.... je to príjemné vidieť niečo "klasické". Model som získal za super cenu vo výpredaji.

Po otvorení krabice sa nadšenie len stupňovalo. Diely vyzerali byť pekne spracované a čisto potiahnuté. Všetko samostatne balené v ochrannom igelite a kartóne. Aj po vybalení a zbežnej kontrole som bol milo prekvapený, že hoci model ležal v predajni celých 5 rokov, poťah mal vrásky len na pár miestach a diely boli rovné a neskrútené.

Stavbu som začal inštaláciou zaťahovacieho podvozka, ktorý síce nie je originál, ktorý doporučujú, ale rozmerovo sedel skoro presne. Nohy som použil pôvodné, po nahriati plynovou pájkovačkou povolilo zaisťovacie lepidlo a dali sa vytiahnuť s pôvodného lôžka. Trochu som ešte špekuloval nad celkovou úpravou osadenia, lebo noha po zasunutí je vyššie ako na uvažovanom podvozku a tak sa nedajú použiť kryty šachiet (boli by cca 3 mm nad povrchom), ale nakoniec som sa rozhodol nechať to tak a kryty nepoužiť. Aj kolesá trochu trčia, ale po prezretí fotografií originálnych Texanov som bol celkom kľudný, tiež im po zatiahnutí rôzne trčia kolesá...

Tri dni som venoval kresleniu povrchu, pretože pôvodný bol príliš jednoliaty a taký nijaký. Tak som model celý prebehol žehličkou a potom začal čmárať panely a nity. Keďže takmer celý povrch je pevný, potiahnutý pod fóliou balzou, rozhodol som sa paneláž kresliť čiernym perom a tak zároveň znázorniť "rytie" skoro ako pri plastovom modeli. Oproti svetlu to vyzerá celkom dobre. Nity sa ďobkali perom zle a tak som použil klasickú liehovú fixu. Paneláž nie je úplne presná, nitovanie som zjednodušil, ale obrysovo sedí. Model vyzerá hneď lepšie a detailnejšie. Povrch som dorobil nažehlením chodníčkov z čiernej fólie a dorobením výfuka. Motor som dal celý železno čierny, "tyčky" som lepil zo samolepiacej hliníkovej fólie, vyzerá to lepšie, ako keby som sa snažil ich namaľovať. Kokpit zatiaľ nie je, nedal som ani pilota, uvidíme po zálete...

Kompletizácia pokračovala osadením serv. V krídle sú inštalované dve servá na krídelká a dve na klapky. S krídelkami nebol problém žiadny, montáž bola bezproblémová. Servá na klapky som riešil samostatne na 2 kanály, aby sa dali dobre nastaviť. Aj tak majú čo robiť, náhon na strednú časť je riešený cez čapy, ktoré ovládajú aj strednú časť a tým, že má krídlo vzopätie, v určitej polohe začínajú mať v púzdrach dosť veľký odpor a servá pekne vrčia. To isté sa deje aj pri zaťahovaní klapiek. No, možno sa to rozchodí, teraz je to dosť tuhé...Krídlo som zlepil dokopy, pri rozpätí 1400 mm som nevidel žiadny prínos deliť ho na tri časti, navyše zlepením získalo na tuhosti.

Stavebnica je "originálna americká kvalita" :-):

Osadenie trupu pozostávalo z inštalácie serv a motora s regulátorom. Servá som použil len dve, ovládanie výškovky som spojil dokopy zaistením tiahel v svorke z elektrikárskej "čokoládky". Jedno tiahlo zostalo pôvodnej dĺžky, druhé som skrátil. Presné doladenie je možné pomocou závitu na koncovke pri výškovke. Je to jednoduché a plne funkčné.

Motor som použil zo starých zásob, je to obežka 3542/06 s výkonom 540W, ktorý by mal stačiť s rezervou na maketové lietanie. Pri navrhovaní modelu asi niekomu nedošlo, že by sa mohla použiť aj zadná montáž s trčiacim hriadeľom dozadu, keďže prepážku na akumulátor dal presne doprostred za otvor na osadenie motora. Pritom miesta je tam dosť a posunúť to hore či dole nie je problém. Skončilo to vyrezaním otvoru pre hriadeľ do prepážky...

Regulátor je RAY 50A SBEC, ale uvažujem nad samostatným napájaním serv. Neplánovane sa na trupe vyskytla aj malá oprava, nejakému dobrákovi kvaplo lepidlo na batériový kryt a tak keď som ho chcel dať dole, vytrhol sa a poškodili sa jemné prepážky. Oprava bola našťastie jednoduchá.

 

Už pri stavbe sa mi videlo, že chvost je dosť ťažký. Celková hmotnosť modelu bez akumulátora (či akumulátorov) vyšla na 1510 g, čo je podľa návodu v norme. No po skúšobnom položení akku bude treba do čumáka ďalšie závažie, prepokladám, že komplet bude na hornej hranici odporúčania, t.j. bude atakovať 2 kg. Nie je to nič tragické, obavu mám len zo zaťahovacieho podvozka, aby to ustál. Je síce "up to 2,6 kg"...ale vieme svoje...No nič, ťažisko treba dodržať :-).

edit1:
Ukázalo sa, že do predku treba dostať 480g, aby bolo ťažisko tam, kde má byť. Takže kokpit sa momentálne odkladá a určite nebude v modeli pri lietaní, rozmýšľam nad urobením aspoň na "statiku".

Motory, na trupe je namontovaný ešte 3542... :

edit2:
Motorový kryt má určitú rezervu posunutia dopredu, tak rozmýšľam posunúť motor na podložkách dopredu a trochu vysunúť hmotu. Problém je v palcových skrutkách a maticiach, motor sa skrutkuje na zabudované matice a skrutky mám len krátke...Vyhrabal som však ešte jeden starý motor Turnigy SK3548. Ten bol pôvodne určený do jedného akrobata, nerozumel si však so žiadnym regulátorom, čo som v tej dobe mal doma, tak skončil na dne šuplíka. Teraz po skúšobnom zapojení s regulátorom RAY beží úplne v pohode, ani som v to nedúfal. Takže namiesto posúvania motora rovno namontujem tento, je ťažší a pribudne aj výkon (papierovo 770W), ktorý síce nenaháňam, ale poteší. S vrtuľou APC E 12x6 a napájaní 3-článkom LiPol vychádza statický ťah okolo 2300g pri 45A. Letový čas pri 3700 mAh je 6 minút naplno, počítam, že pri normálnom lietaní sa bude dať bez problémov dostať na úroveň 11 - 13 minút. Tá 3700-ka bude čisto na motor, napájanie paluby bude z 2700mAh a 6A UBEC.

edit3:
Po skúškach zapojenia dostal nakoniec model regulátor Foxy 85A Opto. Pôvodný Ray nechcel spolupracovať s externým Ubecom, servá len cukli a zastali, prijímač nereagoval. Stredný červený kábel som mal odpojený. Po výmene za opto je všetko vporiadku.
Skúšal som ešte laborovať s hmotnosťou, ale bohužiaľ má model krátky predok a tak musí ísť to polkilečko dopredu. Rozmýšľam ešte spojiť akupaky dokopy a mať 6400 mAh akku, ale to uvidím až po zálete, koľko sa bude dať vydržať vo vzduchu s pohonnou 3700 mAh baterkou.

Zálet 13.5.2014
Dnes, napriek dátumu (ešte dobre, že nie je piatok), som sa rozhodol využiť krátke okno bez vetra a dažďa a skočil vyskúšať, ako bude Texan lietať. Po preskúšaní funkcií a krátkom pojazdení sa ukázala nevýhoda dopredu predsunutého podvozka, model nedrží dobre smer a bude ťažšie udržať ho priamo.  Po pridaní plynu sa od dráhy odlepil bez problémov. Cítil som však na pákach akoby som riadil ortuťovú guličku na hladkom skle. Nie že by to bolo neovládateľné, ale rozhodne nie príjemné. Bude potrebné ešte kúsok posunúť ťažisko...Po piatich minútach som to posadil, oproti sivej oblohe a už aj v šere bol model dosť dobre kamuflovaný, takže let bol naozaj zoznamovací len na vytrimovanie základných funkcií a vyskúšanie podvozka, bez nejakých akrobatických manévrov. Po doladení ťažiska to bude odvážnejšie. Spokojný som z odberom, po cca 6 minútach behu motora má baterka 3,95V na článok, takže predpokladám vycucanie len okolo 1500 mAh, uvidím presnejšie pri dobití.
Teším sa na umúdrenie počasia a ďalšie skúšky...

 

 

Technické údaje:

rozpätie: 1370 mm
dĺžka: 990 mm
plocha krídla: 29,35 dm2
hmotnosť bez akku: 1530 g (podľa návodu 1,4 - 1,5 kg)
letová hmotnosť: 2090 g
motor: Turnigy Aerodrive SK3548-1100
regulátor: FOXY 85A Opto
UBEC: Foxy 6A
pohonný akumulátor: Foxy 11,1V 3700 mAh
palubný akumulátor: RAY 11,1V 2700 mAh
servá: krídelká 2x Scanner RC 9314MG, klapky HS-85MG , výškovka a smerovka RC 9320MG
podvozok: elektrický zaťahovací, kúpený ako náhradný tuším k P-38 od Eflite.

 

Celá fotogaléria

 

 

© newor Všetky práva vyhradené.

Tvorba web stránok zdarmaWebnode