Pri prechádzaní webom ma zaujal malý hydroplánik, ktorý bol skonštruavaný už v 60 rokoch minulého storočia. Zaujímavý tvar a trojitá smerovka ma hneď odštartovali hľadať bližšie údaje. Našiel som ich na známom modelárskom fóre RC groups.
Model som robil z bieleho depronu, zelenkavého Climaporu s jednou stranou drážkovanou, niečo málo balzy a trocha preglejky. Pôvodná myšlienka na rýchlu stavbu sa rozpadla a model som nakoniec staval (až) dva týždne. Po vytlačení a zlepení plánu som z neho povyrezával šablóny a tie následne obkreslil na depron. Tento materiál režem novým odlamovacím nožíkom na sklenej doske pomocou oceľového pravítka, je potrebné neváhať a pri prvom náznaku "ťahania" čepeľ odlomiť. S ostrou čepeľou je možné oblúky rezať "od ruky", chce to trochu cviku a pred prácou sa posilniť len tekutinami bez podporných látok :-)...
Trup na pláne mal kostru tvorenú prepážkami a deliacou doskou, na ktorú sa lepili bočnice a vrch a spodok šiel medzi ne. Je to síce pekné, ak sa to podarí zlepiť čisto (pri pohľade zboku je celá bočnica "čistá"), ale komplikuje to vlepovanie ohnutých dielov či hore alebo dole, navyše musia byť hrany skosené. Nabudúce by som už bočnice rezal menšie a vrch a spodok lepil na ne. Do prepážok som vyrezal otvory (v pláne nie sú), jednak sa prípadná voda ľahšie odparí, ale hlavne som cez ne zalieval Purexom všetky kúty, hlavne na spodku člnového trupu. Apropó - lepenie - je realizované najmä UHU-Porom, ďalej už spomínaným Purexom (len na vnútorné spoje, aby sa nezašpinil povrch), a niektoré spoje Styrolepom (Pelikán, veľmi dobré lepidlo). Hlavná prepážka je zosilnená tenkou preglejkou, K nej je cez trojuholníkové lišty prilepený aj motorový nosník. Ten je preglejkový. Spodok trupu je vystužený pásnicami, ktoré slúžia aj ako odtrhové lišty na vode. Pôvodne presahovali obrys trupu o cca 4mm, ale to sa ukázalo veľa a model na vode brzdili ako pluh...zbrúsil som ich na cca 1 mm a teraz som spokojný. Model na vode "drží", po pridaní sa vyhupne na zub, ale dá sa s ním krásne dlho po vode korčulovať bez toho, že by niekde utekal do strany...
Krídlo je zlepené zo zelenkavého Climaporu 6mm, kostra je depronová. Smreková pásnica 6x2 je dole po celej dĺžke, hore je len v strednej časti cez 2 rebrá. Stred krídla je vystužený preglejkovou stojinou, v ktorej sú ukotvené aj kolíky a zabezpečuje aj správne vzopätie. Oproti plánu je rozpätie väčšie o koncové oblúky a šírka o krídelká (30 mm).
Chvostové plochy sú presne podľa výkresu. Na trup sú však nalepené s posunom cca 45 mm dozadu vzhľadom na väčšie krídlo. Na fotkách je to vidno podľa rovnej plôšky za oblúkovým prechodom medzi krídlom a VCHP.
Plaváky som vybrúsil z jemnozrnného styra (zvyšok po zateplovaní zokla), dá sa fakt dobre brúsiť a po 3 vrstvách Bakrylexu je povrch úplne hladký aj bez polepovania papierom. Keďže prvé plaváky sa po skúškach na vode neosvedčili - boli vysoko a model sa nakláňal, urobil som nové, vyššie a tie už sú dostačujúce.
Kormidlo som dorobil pre lepšie manévrovanie po vode, je urobené z plechu od piva, zasúva sa do preglejkového púzdra na smerovke.
Povrchová úprava je farbami Balakryl/Bakrylex, tónované Revell Aqua Color farbami pre dosiahnutie "kovového" vzhľadu. Na fotkách to až tak dobre nevidno, na slnku to má taký metalizovaný look. Nanášané sú molitanovým valčekom v dvoch vrstvách, úplne to stačí na zacelenie pórov a spevnenie povrchu. Spodok trupu je vpredu polepený pre istotu ešte páskou so sklom. Imatrikulácia a "sklá" sú nažehlené z Oracoveru, drží to veľmi dobre. Paneláž je kreslená liehovou fixou a čiernym perom. Po odlietaní sezóny som bol prekvapený celkovou odolnosťou takto spraveného povrchu, nejaké šrámy sú, ale čakal som omnoho horšie, hlavne pri lietaní na suchu, kedy sa predsa len model šúcha viac...
Zoradenie je cca podľa výkresu, nejak špeciálne som uhly nemeral, akurát som sa uistil, že krídlo voči chvostu nie je v zápore. Motor je vyosený doprava a hore, tiež podľa oka, cca 3st. na obe strany. Bolo to trafené a nemusel som podkladať po zálete žiadne podložky. Model lieta úplne pohodovo, používam malé výchylky tak na kormidlách, ako aj krídelkách - cca 8 mm. Na smerovke by to chcelo aj viac, servá som však použil recyklované a nemal som po ruke dlhšiu páku. Ale aj tak je to v pohode...model lieta "maketovo", aj keď veľký vzor nemá :-). Z trávy dokáže po postrčení odštartovať doslova z 3 metrov, na dobrom povrchu (trávniku) je možné robiť "tač en gou". Na vode bez problémov, plochý trup vyžaduje jemnú prácu pri dosadnutí, inak model odskočí. Štart sa dá vychutnať. Jediné obmedzenie je veterné počasie, vzhľadom na plošné malé zaťaženie je lepšie lietať do cca 3m/s.
rozpätie: 1280 mm
dĺžka: 890 mm
letová hmotnosť: 665 g
motor: Scanner RC 3223/900
vrtuľa: 3-list GWS 9x5
regulátor: Scanner RC 25A
servá: 2x HS-55, 1x Scanner RC (krídelká)
pohonný akumulátor: 3S 1800 mAh
Drake pláva aj "hore bruchom" :-)