Sky Lady

04.01.2006 00:00

Starý článok, ktorý som dávno publikoval na blogu o SkyLady.

 

Prvá dáma pod Tatrami.

Keďže sa vraví, že je lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť, tak tu dávam zopár záberov mojej "Dámy". Úpravy som robil postupne od leta, ale fotené to bolo v priebehu Vianoc, tak som si niektoré veci zopakoval. V podstate lietam s originálom, nemal som problém ani s "čenichovkama", ani inými vecami, elektronika je neupravovaná. Na rekreačné polietanie je to vhodný model, učí sa na nej lietať aj moj 7-ročný syn a skúšala to aj manželka - na počudovanie sa jej konečne nejaký model páči :-) . Vydrží lietanie do vetra cca 6m/s, na svahu som lietal bežne 30 min.v slabých podmienkach.

Takže, poďme na to. Toto je moje letisko za domom.
Letiště
Aby sa mi model stale neobíjal, zrezal som jednu výplň od monitora a vznikol dobrý stojan. Používam ho aj na prevoz a zostavenie modelu, nemusí ležať v tráve.
7
Po vybalení z krabice a preskúšaní RC vybavenia som odlepil regulátor aj prijímač. Ten som obalil do molitanu, ale tak, aby ostal okolo priestor na prúdenie vzduchu.
8
Anténu som vyviedol bočným otvorom a zalepil páskou na chvost.Anténu som vyviedol bočným otvorom a zalepil páskou na chvost.
9
Prvé, čo som spravil ešte po prvom lete hneď lúke, bolo prilepenie a zväčšenie smerovky. Nabodoval som ju sekunďákom a prelepil páskou. Drží bez problémov dodnes, aj keď som ju pôvodne chcel vymeniť za krajšie urobenú a nepoleptanú.
10
Nepáčilo sa mi hrubé opracovanie hrán krídla, tak som ich "zvalcoval" do tvaru a nábežnú hranu olepil páskou. Odtokovku som nelepil.
11
12
Po zalietaní a vytrimovaní som trochu skúšal, čo sa dá zalietať. Bez problémov ide premet, let na chrbte, aj utiahnuté zákruty. Pri točení som si všimol veľkú ochotu padať po krídle a pri jednom tréningovom lete som ju natiahol a nechal spadnúť do vývrtky. Bol som min. 100m hore, no aj tak som pristával núdzovo, boli to fukoty po zatiahnutej špirále. Našťastie tesne nad zemou som to vybral. Ale hneď po príchode domov som sa rozhodol spraviť na koncoch krídla negatívy. Opäť pomohla "baterka", podarilo sa mi zdvihnúť konce cca o 3mm a lieta to lepšie (aspoň sa mi zdá).
13
14
Uvažujem ešte, že krídlo zospodu narežem šikmo od lomenia uší a negatívy zalepím Purexom.
Beriem zo sebou na lietanie aj viac modelov a jedno pekné, teplé (ale veterné) letné popoludnie som si tak poletoval aj s Piperom (elektro, 3-kanál, rozp. 960mm, 650g - hrozná krava), keď tu zrazu pri predieraní sa vetrom model spravil výkrut a zahučal do zeme. Najprv som si myslel, že to bolo nejaké rušenie, no už z troch metrov som cítil, že tu niečo smrdí. A smrdel. Motor. Maketový predok, nedostatok vzduchu a záťaž ho zavarili. Smrdí dodnes.
15
Tak som pre istotu vyvŕtal dva vetracie otvory aj do Lady. Pôvodne tam bol zalepený ešte taký zberač, no ten odletel pri to vyberaní vývrtky (pristál som vtedy na chrbát).
Nepáčilo sa mi čoraz viac, že výstuha na krídle hnusne vytŕča nad povrch. Dole až tak nie, no hore to bolo cca 1,5 mm. Tak som sa jedného večera rozhodol konať. Prvá šla dole oranžová páska. Nerobila problém, len som ju ťahal pomaly, sama si určovala rýchlosť. Potom som zistil, že výstuhy sú dve, jedna hore a jedna dole, tvorené drevenou lištou 2mm hrubou. Lepené sú obojstrannou páskou.
16
Opatrne som ju odlepil, tiež šla v pohode. Na prehĺbenie lôžka som použil malé dlátko, bolo poruke a fungovalo to. Treba dávať pozor, aby sa vrchná fólia bortila, no nepretrhla na okrajoch. Najlepšie by to bolo robiť s nástrojom zo zaoblenými bočnými hranami.
17
Po prehĺbení som pôvodne lištu zalepil na originál pásku, no teraz, keď som to fotil a zas ju strhol, radšej som použil novú tenkú obojstrannú pásku.
18
Výstuhu som položil do lôžka a krídlo podložil rozprávkami Tisíc a jednej noci. Prehol som ho a lištu dotlačil. Celé som to zaistil kusom samolepiacej tapety. Okrem toho, že už výstuha netrčí, podarilo sa mi krídlo prehnúť, či lepšie povedané vyrovnať. Takže som zabil dve muchy jednou ranou.
19
Pôvodné prehnutie
20
Vyrovnané krídlo
21
22
Pre zlepšenie účinnosti som vymenil vrtuľu. Použil som osvedčeného Graupnera 6x3. Rozdiel oproti pôvodnej vrtuli je znateľný, opticky aj letovo. Model lepšie stúpa na polovičný plyn a ťahá proti vetru. Som spokojný.
23
24
A prišla zima a skorá tma a hnusný vietor. Koniec lietania. Objavil som však návod na pripojenie vysielača k pc. Simulátor FMS poznám aspoň 5 rokov, tak ma potešilo, že to bude chodiť s vysielačom od Lady. Pár odporov, tranzistory a ideme! Jediný problém som mal, že používam XP a to mi už nechcelo zožrať signál do sériového portu, keďže sa už striktne drží protokolov prenosu. Mal som doma starý disk (pc sú moja druhá vášeň), tak som tam nahodil staré dobré WIN98 a fachčím. Na základný tréning úplne vyhovuje, dajú sa hlavne natrénovať reakcie na kniple. Odporúčam všetkým. Je vhodnejšie naučiť sa to na sime a pri štandardnom rovrhnutí (MOD 1), ako si prehadzovať funkcie a získať zlé návyky. Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku...
25
26
27
28
Dlho sa tu všetci hecujeme s krídelkami. Tak som ich pribastlil a vyskúšal. Som toho názoru, že veci netreba komplikovať, takže uvedené riešenie je čo možno najjednoduchšie pri zachovaní plnej funkčnosti. Výchylky sú cca 15 stupňov, no to sa ukázalo málo.
29
30
31
Mám už spravenú druhú variantu s vymenenými "pákami"(tie zelené kusy plastu). Sú teraz na tiahle krídelka a od serva ide jednoduché tiahlo. Presunutím do iného otvoru sa dajú meniť výchylky.
32
Pri výrobe som použil odpad z balzy 2mm a jeden bowden s oceľovou 0,8mm strunou. Páky ku servu sú ohýbané kliešťami a tu na fotkách majú za tepla (nahriaty drôt kahanom a zatlačený kliešťami) nalisované koncovky s dierkami. Vedenie je z pôvodného bowdenu, prilepené páskou. Krídelká sú prilepené na troch bodoch zvrchu a dvoch zospodu tak, aby sa mohli voľne pohybovať. Základnú polohu som nastavil prihýbaním drôtu. Zalietavať som bol pri miernom vetre, cca 3m/s. Reakcia bola mierna, akrobat to rozhodne nie je. No pri pristávaní som docenil možnosť dorovnať plochú zatáčku. Teraz, po zväčšení výchyliek je to lepšie, no toto krídlo svojím profilom asi neumožňuje viac. Výkruty teda asi nebudú. Na trénovanie reakcií na krídelka to však možno stačí. Čakal som trocha lepšiu odozvu. Zvažujem však zabudovať ich do krídla a nadstaviť konce pre získanie väčšej štíhlosti (také pseudowinglety cca 15cm).
33
Pri lietaní používam originál akupack, ako aj aku z Pipera. Ten je zložený z "normálnych" tužkových aku, takže je trochu ťažší. Model s ním je priebojnejší, hlavne proti vetru.
34
Originál akupack
35
Veľký akupack
36
Medzi aku a motor dávam kus polystyrénu na zaistenie polohy.
Zabudol som odfotiť podloženie motora zvnútra trojuholníkom. Je z balzy 10mm a zalepený trochou silikónu. Podloženie som robil ešte pri zalietaní, lebo sa Lady vzpínala ako divá kobyla. Vyosenie do strany som nechal pôvodné.
Toť vsjo. Teda aspoň kým si na niečo zas spomeniem. Želám všetkým veľa šťastných letov.
 
 

 

© newor Všetky práva vyhradené.

Tvorba web stránok zdarmaWebnode